Την «προνομιακή» σύμβαση με ΟΛΠ και το «ξεθάψιμο» της Ιονίας Οδού, κάποιοι τα συνδέουν με την εμπλοκή τού αδελφού του κ. Γ. Αλογοσκούφη.
Τι ακριβώς είναι ο Αστακός, πώς και γιατί άρχισε να απασχολεί εφοπλιστές και δημοσιογράφους και με τι είδους δραστηριότητες ασχολείται η Mediterranean Shipping Company (MSC), στην οποία ο κ. Χρήστος, αδελφός του κ. Γιώργου Αλογοσκούφη, παραμένει εμπορικός διευθυντής; Τι συνέβη με τη δεκαετή σύμβαση με τον ΟΛΠ, για την οποία εγκαλείται η εταιρία και πώς, έτσι ξαφνικά, «ξεθάφτηκε» η ιδέα της κατασκευής ενός τόσου σημαντικού έργου, της Ιονίας Οδού;
Ο Αστακός, το μέχρι χθες ασήμαντο και άγνωστο στους πολλούς Έλληνες λιμάνι της Αιτωλοακαρνανίας, στο Πλατυγυάλι, ξαφνικά, απέκτησε αίγλη και αξία. Ο λόγος; Η συνεχιζόμενη επίσχεση εργασίας των λιμενεργατών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και το κλείσιμο των δύο λιμανιών, οδήγησε στην ανάδειξή του ως σημαντικού εναλλακτικού μέσου για τους Έλληνες και ξένους πλοιοκτήτες και στην έλξη των επιχειρηματικών και δημοσιογραφικών βλεμμάτων.
Σύμφωνα με τη νέα κατάσταση και την ανάδειξη του ρόλου του λιμανιού στο Πλατυγυάλι, ήταν φυσικό να αναζητηθούν οι εταιρείες που το ελέγχουν και το εκμεταλλεύονται και πρώτα απ' όλα η Mediterranean Shipping Company (MSC), στην οποία κατέχει τη θέση του εμπορικού της διευθυντή, ο Χρήστος Αλογοσκούφης, αδελφός του υπουργού Οικονομίας.
Το χρονικό
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Όλα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2007, όταν έχασε, ξαφνικά, τη μάχη με τη ζωή, σε ηλικία μόλις 58 ετών, ο Δημήτρης Θεοδωρίκας, ο αντιπρόσωπος στην Ελλάδα της MSC, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, ιταλοελβετικών συμφερόντων. Τότε ήταν που ανέλαβε διευθυντικό ρόλο στην εταιρεία ο Χρήστος Αλογοσκούφης, ο οποίος δεν ήταν άσχετος με τα ναυτιλιακά. Κάθε άλλο, μάλιστα, αφού επί χρόνια διηύθυνε τη ναυτιλιακή εταιρεία Vista. Πριν αναλάβει, πάντως, υψηλό πόστο στην MSC είχε ασχοληθεί και με τα κτηματομεσιτικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή του Χρήστου Αλογοσκούφη έγινε από τον ίδιο τον κ. Θεοδωρίκα, λίγες εβδομάδες πριν πεθάνει, καθώς ο αδελφός του υπουργού Οικονομίας θεωρείται από τους πλέον ικανούς στην Ακτή Μιαούλη για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Βέβαια, το γεγονός πως ο κ. Χρήστος Αλογοσκούφης είναι αδελφός του υπουργού Οικονομίας κ. Γιώργου Αλογοσκούφη δεν προδικάζει μεροληψία, στρέφει όμως τα φώτα της δημοσιότητας στις δραστηριότητες της εταιρίας...
Πριν φτάσουμε στη σημερινή μορφή συνεργασίας της MSC με τον Αστακό, να αναφέρουμε πως η εταιρία υπέγραψε σύμβαση με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (OΛΠ) για δέκα χρόνια, που προκάλεσε την μήνιν των δύο ανταγωνιστριών της ναυτιλιακών εταιρειών, εκείνες του Μιχάλη Σαρλή και του Δημοσθένη Γιαννόπουλου. Οι τελευταίοι προσέφυγαν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά του (OΛΠ) για προνομιακή σύμβαση, με μειωμένο τιμολόγιο και άμεση προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση των πλοίων της που προσέγγιζαν το λιμάνι του Πειραιά.
Απορίες, πάντως, προκαλεί η καθυστέρηση έκδοσης απόφασης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού όταν, μάλιστα, η σχετική εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης έχει γίνει από τον Αύγουστο του 2006. Από την Επιτροπή μάς ενημέρωσαν πως ολοκληρώθηκε η ακροαματική διαδικασία και η υπόθεση βρίσκεται τώρα στο στάδιο της διάσκεψης.
Υπενθυμίζουμε ότι η Γενική Διεύθυνση είχε προτείνει, μεταξύ άλλων, στην Επιτροπή: «Να διατάξει την τροποποίηση των όρων της επίμαχης σύμβασης, προκειμένου η όποια πολιτική προνομιακών παροχών στην παραβολή κι εξυπηρέτηση των πλοίων να γίνεται με βάση την υφιστάμενη δυναμικότητα των λιμενικών εγκαταστάσεων, ώστε να εξυπηρετούνται απρόσκοπτα και σε ικανοποιητικό επίπεδο όλοι οι χρήστες του λιμένος. Να επιβάλει στον ΟΛΠ Α.Ε. το αρχικώς προταθέν πρόστιμο των 4.466.760 ευρώ και να ακυρώσει τις διατάξεις της σύμβασης με την MSC SA που κρίνονται αντίθετες προς τις διατάξεις των άρθρων 1 του ν. 703/77 και τις Κοινοτικές διατάξεις. Να επαπειληθεί χρηματική ποινή ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης του ΟΛΠ Α.Ε. και της MSC SA να συμμορφωθούν με την απόφαση».
Τι συμβαίνει με Αστακό και Ιονία;
Γυρνώντας στο σήμερα, η συνεχιζόμενη επίσχεση εργασίας των λιμενεργατών έχει φέρει σε κατάσταση απελπισίας τις περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες υπολογίζεται ότι εξαιτίας της έχουν απωλέσει τουλάχιστον τον μισό ετήσιο τζίρο τους. Δεν έχουν απελπιστεί, όμως, όλες - και όχι πάντως η MSC, το συνδικάτο της οποίας είναι το μοναδικό που έχει προχωρήσει σε ειδική συμφωνία με τη διοίκησή της και παρέχει τις υπηρεσίες του κανονικά, 24 ώρες το 24ωρο επί επτά ημέρες την εβδομάδα.
Η ΜSC, άλλωστε, χρησιμοποιεί και το λιμάνι του Πλατυγυαλίου, στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας, το οποίο ανήκει σε ιδιώτες και, συγκεκριμένα, στην εταιρεία Akarport. Το ερώτημα είναι αν το συγκεκριμένο λιμάνι λειτουργεί νόμιμα ως εμπορικό ή όχι! Κάποιοι λένε όχι, άλλοι απαντούν καταφατικά. Στους τελευταίους ανήκει ο δήμαρχος Αστακού, Παναγιώτης Στάικος, ο οποίος, μιλώντας στην «Άποψη», χρησιμοποιεί βαρείς χαρακτηρισμούς για τους απεργούντες λιμενεργάτες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Σημειώνεται ότι εκεί που παλιότερα ερχόταν ένα καράβι στους τέσσερις μήνες, τώρα το Πλατυγυάλι είναι γεμάτο κοντέινερ εξαιτίας της απεργίας στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
«Το Πλατυγυάλι λειτουργεί νόμιμα εδώ και χρόνια. Τα περί του αντιθέτου λεγόμενα πηγάζουν από συμφέροντα ψευτονταβατζήδων που τους κόβεται το ψωμί. Το μόνο που ξέρουν είναι να κάθονται και να εισπράττουν 100 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο. Οι αδειοδοτήσεις είχαν δοθεί εδώ και χρόνια. Αυτό που έμενε να γίνει ήταν να έρθουν οι πελάτες. Τώρα που ήρθαν, κάποιοι αντιδρούν. Αν υπάρχουν παρανομίες ας έρθουν να μας σταματήσουν οι νταβατζήδες», υπογραμμίζει ο κ. Στάικος.
Το λιμάνι του Πλατυγυαλίου, όμως, είναι μικρό και, το κυριότερο, μακριά από την Αθήνα κι άλλα εμπορικά κέντρα.
Αυτή την απόσταση έρχεται τώρα να καλύψει ο Γιώργος Αλογοσκούφης, εξαγγέλλοντας την κατασκευή της Ιονίας Οδού, αλλά και τις βελτιώσεις στην εθνική οδό Αθηνών - Πατρών, στο πλαίσιο του Γ΄ ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ. Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι αυτά τα δύο έργα είναι άχρηστα, ή ότι γίνονται εξαιτίας της συμμετοχής του αδελφού του κ. Γιώργου Αλογοσκούφη στη ναυτιλιακή εταιρία που εκμεταλλεύεται τον Αστακό. Όταν, μάλιστα, αφορούν την πιο υποβαθμισμένη, τουλάχιστον συγκοινωνιακά, περιοχή της χώρας μας, τη δυτική Ελλάδα. Βέβαια, δεν λείπουν και οι «κακεντρεχείς» που μιλούν για εξαιρετική χρονική σύμπτωση ( ; ) αναγγελίας μιας ξεχασμένης δέσμευσης, της κατασκευής της Ιονίας Οδού ακριβώς όταν την είχε ανάγκη το λιμάνι στην Αιτωλοακαρνανία και η... ΜSC.
Κέρδη από τη μεταβίβαση του ΟΛΠ
Προβάδισμα της Cosco έναντι της Hutschinson προκύπτει από το άνοιγμα, την προηγούμενη εβδομάδα, των οικονομικών προσφορών για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ.
Η μεν κινεζική εταιρεία προσφέρει 4.305 δισ. ευρώ έναντι 4.063 δισ. της κοινοπραξίας της Hutschinson, στην οποία συμμετέχει και η Alapis. Σημειώνεται ότι το ελάχιστο εγγυημένο ποσό είχε καθοριστεί στα 3,4 δισ. ευρώ. Αν και υπήρξαν παρενέργειες από την αναγωγή των ποσών στην προοπτική της 35ετίας, η ίδια η Cosco δήλωσε πως το ποσόν που αντιστοιχεί στη σημερινή καταβολή αγγίζει τα 500 εκατ., η Επιτροπή Διαγωνισμού θα εξετάσει περαιτέρω τις προσφορές και θα συντάξει πρακτικό, το οποίο θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΠ Α.Ε., προκειμένου να ληφθεί απόφαση για την ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου. Αυτές οι διαδικασίες εκτιμάται πως θα ολοκληρωθούν μέσα στον Ιούνιο, σε απόλυτη συμφωνία τόσο με το αρχικό χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού όσο και με τις δεσμεύσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιώργου Βουλγαράκη.
Ο ίδιος δήλωσε πως το προσφερόμενο τίμημα είναι εφτά φορές παραπάνω από την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία του ΟΛΠ και σε ετήσια απόδοση 17 φορές περισσότερο από τα ετήσια κέρδη του Οργανισμού. Ο κ. Βουλγαράκης πρόσθεσε πως τον επόμενο μήνα θα προχωρήσει και η διαδικασία για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Ο υπουργός τόνισε πως επιβεβαιώνεται η κυβερνητική πολιτική και πως έγινε ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα για να γίνει η Ελλάδα στρατηγικό κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
[Γιάννης Συμεωνίδης, www.iapopsi.gr]
1 σχόλιο:
πάντα κάποιοι ωφελούνται και κάποιοι χάνουν(από τουτσ μεγαλοκαρχαρίες) εγώ θα δω μόνο το μέροσ τησ ιονίασ οδού ,
και ερωτώ είναι προσ το συμφέρον τησ μέχρι χθές παραμελημένησ δυτικής ελλάδασ και λέω ΝΑΙ
μαζί με το πλατυγιάλι που ξαφνικά αποκτά αξία ΑΠΟΚΤΑ ΑΞΙΑ ΚΑΙΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ Η ΠΑΝΕΜΟΡΦΗ ΚΑΙ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ ΕΛΛΑΔΑ
και η σύναψη τησ συμφωνίασ μπορεί να κρατήσησ δέκα ή είκοσι χρόνια η ιονία οδόσ θα είναι ες αεί
Δημοσίευση σχολίου