Πόλος έλξης ξένων αλλά και ελληνικών ιδιωτικών κεφαλαίων έχουν ήδη γίνει ελληνικά αεροδρόμια. Τράπεζες, κατασκευαστικές εταιρείες, διεθνή funds και operators έχουν προσεγγίσει την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών ζητώντας να συμμετέχουν σε οποιαδήποτε διαδικασία ανάπτυξης κυρίως των μεγάλων ελληνικών αεροδρομίων.
Funds από την Αυστραλία και την Αμερική, αλλά και ισπανικές κατασκευαστικές εταιρείες, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Μεταφορών, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για επενδύσεις σε αεροδρόμια της χώρας που παρουσιάζουν αυξημένη επιβατική κίνηση, ενώ παράλληλα έχουν περιορισμένη επιχειρησιακή δυνατότητα.
Ωστόσο, η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων έχει αποφασίσει πως η είσοδος ιδιωτικών κεφαλαίων στα αεροδρόμια θα γίνει μετά την υλοποίηση μελέτης για την αξιοποίηση και των 40 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας. Αν και η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, οι ενδιαφερόμενοι κάνουν λόγο για μεγάλη καθυστέρηση, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε κομβικό σημείο στην Ευρώπη και ενώ ήδη τα περισσότερα «γειτονικά - ανταγωνιστικά» αεροδρόμια έχουν αναπτυχθεί μέσω ιδιωτικών επενδύσεων (π.χ. η Τουρκία, που έχει επιτρέψει ιδιωτική συμμετοχή σε 4 από τα αεροδρόμιά της, η Ουγγαρία, τα Σκόπια, η Βουλγαρία, η Ρουμανία, αλλά και η Κύπρος).
Συμμετοχή
Οι ίδιοι επενδυτές, ωστόσο, δεν αποσύρουν το ενδιαφέρον τους για επενδύσεις στα αεροδρόμια της Ελλάδος και αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να συμμετέχουν στην όποια διαδικασία αποφασιστεί από την κυβέρνηση μετά την ολοκλήρωση της σχετικής μελέτης, η οποία αναμένεται να ανατεθεί σύντομα από την Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων.
Η μελέτη θα εξετάσει τις δυνατότητες ανάπτυξης κάθε αεροδρομίου με βάση την επιβατική κίνηση, αλλά και τις τεχνικές προδιαγραφές, όπως ανάπτυξη του κάθε αεροδρομίου μέσω εκμετάλλευσης οικοπέδων που βρίσκονται παράπλευρα των αεροδρομίων.
Ο σύμβουλος ή οι σύμβουλοι που θα επιλεγούν θα προτείνουν τις πιθανές λύσεις για την αξιοποίηση του κάθε αεροδρομίου και συγκεκριμένα «για τον τρόπο που θα γίνει η μετατροπή των αεροδρομίων σε πόλους τοπικής ανάπτυξης», ώστε η κυβέρνηση να αποφασίσει αν τελικά θα προχωρήσουν σε συμβάσεις παραχώρησης ή σε συμπράξεις δημοσίων και ιδιωτικών κεφαλαίων (ΣΔΙΤ). Κατόπιν θα γίνουν ομαδικές ή και μεμονωμένες συμβάσεις για κάθε αεροδρόμιο.
Βέβαια, το «μοντέλο» που θα ακολουθηθεί θα αποφασιστεί από την κυβέρνηση μετά από την πρόταση που θα γίνει από τον σύμβουλο. Σύμφωνα με μελέτες που έχουν ήδη συνταχθεί, τα πιθανά σενάρια που μπορεί να υιοθετήσει η ελληνική κυβέρνηση είναι:
Ο διαχωρισμός των αεροδρομίων σύμφωνα με τη γεωγραφική θέση τους. Στην περίπτωση αυτή προτείνεται να δοθούν σε επενδυτές πέντε ξεχωριστά πακέτα. Το πρώτο είναι η Θεσσαλονίκη, το δεύτερο είναι η Βόρεια Ελλάδα (Αλεξανδρούπολη - Καβάλα - Μυτιλήνη), το τρίτο τα Ιόνια νησιά (Ζάκυνθος - Κεφαλλονιά - Κέρκυρα), το τέταρτο τα Δωδεκάνησα (Ρόδος - Κω - Κάρπαθος) και το πέμπτο η Κρήτη (Ηράκλειο - Χανιά).
Ο διαχωρισμός να γίνει ανάλογα με το μέγεθος του αεροδρομίου. Εδώ προτείνοντα τέσσερα πακέτα. Το πρώτο είναι η Θεσσαλονίκη, το δεύτερο το Ηράκλειο, το τρίτο η Ρόδος και το τέταρτο όλα τα άλλα αεροδρόμια μαζί.
Ανάλογα με την εποχικότητα που παρουσιάζουν. Συγκεκριμένα, η Θεσσαλονίκη, η Αλεξανδρούπολη, η Καβάλα, τα Χανιά, και το Ηράκλειο έχουν αυξημένη κίνηση όλο τον χρόνο. Εποχική κίνηση παρουσιάζουν η Ρόδος, η Ζάκυνθος, η Κεφαλλονιά, η Κέρκυρα, η Κω και η Μυτιλήνη.
Ανάλογα με τα έσοδα
Πάντως, όπως ήταν ήδη αναμενόμενο, τα αεροδρόμια που έχουν ήδη προκαλέσει το ενδιαφέρον ιδιωτών είναι αυτά που παρουσιάζουν και τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Πρόκειται για τα εξής: Αερολιμένας «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου Κρήτης, Χανίων, Σαντορίνης, Κέρκυρας, Μυτιλήνης, Ρόδου, Κω, Χίου και Ζακύνθου.
Στόχος της κυβέρνησης, πάντως, είναι να αναλάβουν οι ιδιώτες τον εκσυγχρονισμό των αεροδρομίων και την εκμετάλλευσή τους για μεγάλο χρονικό διάστημα, στο μοντέλο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (Ελευθέριος Βενιζέλος), όπως και άλλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, τα οποία είναι πολυμετοχικά, καθώς σε αυτά συμμετέχουν η τοπική αυτοδιοίκηση, τράπεζες ή άλλου είδους ιδιωτικά κεφάλαια.
Μάλιστα, στελέχη του υπουργείου Μεταφορών δηλώνουν αισιόδοξα για την έκβαση της προσπάθειας προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων, καθώς:
1. Η επένδυση είναι μονοπώλιο.
2. Υπάρχει αύξηση της αεροπορικής κίνησης και απαιτείται διπλασιασμός της χωρητικότητας των αεροδρομίων.
3. Μέσω των αεροδρομίων αυξάνονται πρόσθετες υπηρεσίες (όπως ενοικιάσεις αυτοκινήτων ή ξενοδοχείων και γενικότερα σειρά υπηρεσιών που βρίσκονται σε ανάπτυξη).
* (βλ. Μελέτη της Αlpha Bank για τις προοπτικές ανάπτυξης των αεροδρομίων σε πανευρωπαϊκή βάση)
[ΠΗΓΗ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου